03 Maj 2010, Pon 3:03, PID: 203961
stap!inesekend napisał(a):Modrzew troszkę nakierował tą rozmowę na dość konkretny tor, a ja bym z chęcią ją rozszerzył.Jest idea!
stap!inesekend napisał(a):Jak gestykulacja wpływa na to, jak oceniacie ludziNie tedy droga Mistrzu świata - Gdy rozmawiam z chlopakiem, ktory boi sie dziewczyn to poprzez jakas skutecznosc moich gestow moge odpowiednio mu kotwiczyc stany i odpalac w odpowiednim momencie, przy okazji robic wiele przydatnych rzeczy i nagle mowie mu - Wygladasz mi na pewnego siebie (specialnie umojam jego wzrok i podwyzszam ejgo wartosc) on to chwyta (coz za wielkie oszustwoi manipulacja) i skoro sobie wje%$ł ze jest pewny siebie to zaczyna sie zachowywac jak pewny siebie a potem tylko podkrecasz w nim ten stan jak tylko sie da - Zmanipulowal sie i oszukal sie ze jest teraz pewny siebie, ale wczesniej oszukiwal sie ze jest niepewny siebie - Jedno i drugie jest pewna opinia na swojtemat - Pytanie, ktora jest oprzydatna.
Jezeli chodzi o gestykulacje to ten temat to tylko zalążek tego co jest do wychwycenia i chodzby modelujac Bandlera czy Cornela West'a mozna wyciagnac i zainstalowac sobie mnostwo przydatnych strategii.
Jezeli chodzi o postawe ciala to:
Gdysiedzisz w towarzystwie badz otwarty, czyli zamiast pochylony do przodu odchyl sie i rozluznij na krzesle prawie jak na lezaku, dlonie otwarte a nie scisniete, kark raczej odchylony luzno do tylu nie do przodu lekko, nie zaslaniaj krocza i brzucha, nie krzyzuj i nie baw sie palcami - Odslaniaj swoja postawa siebie i zajmuj sporo miejsca siedzac, nogi rozstawione szeroko - Cwicz przed lustrem i sprawdzaj - Nasza postawa dziala na nas samych i na ludzi w naszym otoczeniu - Gdy rozmawiasz staraj sie nie krzyzowac ramion tylko ciagle badz frontem do rozmowcy i badz otwarty w swojej pozycj - Do tego dochodzi budowanie raportu zeby rozmowca calkowicie za toba podazyl, ale to juz zaawansowsana lingwistyka, ktorej tu w tej chwili nie bede poruszal.
Sensor Acuity
Poniższe informacje są jedynie filtrem przez, który warto abyś patrzał gdy zaczniesz obserwować ludzi, bo ludzie mają to do siebie że sa różni, submodalności tworzą jednak w prawie identyczny sposób więc na nich chciałem się skupić. Nie jest to sztywna lista zasad, a ukierunkowanie Cię na to czym jest wrażliwość sensoryczna, a nauczyć się jej można jedynie przez wnikliwą obserwację, gdzie poniższa lista założeń służyć ma Ci jako pomoc.
Obraz:
* Dysociacja - przy dysociacji głowa kieruje się minimalnie do tyłu, łatwo można wtedy zauważyć napięcie na karku, źrenice zmieniają swoją wielkość.
* Blisko/Daleko - Zmiana wielkości źrenic. Przy bliższych obrazach rogówka grubieje.
* Daleki obraz - Oczy rozchodzą się, a osoba moze przy tym częściej mrugać.
Bliski obraz - Oczy zwężają sie przypominając typowego zeza, rogówka grubieje
Przy zmianie wielkości obrazu źrenice zmieniają swoja wielkość.
* Obrazy/Film - Przy tworzeniu obrazów oczy tkwią w jednym miejscu skupione na projekcji, natomiast przy filmie oczy poruszają się
Oddech:
Asociacja - przyśpiesza
Dysociacja - zwalnia
Przy stresie znacznie zwiększony rytm, a oddechy staja się krótsze.
Emocje:
* Negatywne - Głowa często lekko pochylona, wzrok skupiony w dolnych częściach, twarz lekko bladsza, brwi uniesione w tak zwanym smutnym wyrazie, ręce skierowane najczęściej w dół.
* Pozytywne - Głowa luźno na karku, bez napięcia (chyba że w asociacji), odchylona do tyłu, kąciki ust lekko podniesione, twarz lekko zarumieniona.
* Stres - Duże napięcie w w okolicach dłoni, palców, dłonie najczęsciej splecione, bądź ściskające/trzymające się czegoś kurczowo.
Pot w czasie stresu wydzielany jest intensywniej, oczy albo wędrują szukając punktu zaczepienia, albo są wbite w jeden centralny punkt obserwując go, szybkośc rytmu w czasie stresu jest znacznie zwiększona, dodatkowo często przy dużym stresie występuje jąkanie sie, gdyź powietrze jest wtedy niewłaściwie kierowane.
Postawa najczęściej zamknięta, sylwetka schylona w przód, zasłaniając brzuch i krocze.
* Rozluźnienie - Brak napięć, postawa otwarta, odsłonięty brzuch i krocze, nogi bardziej rozstawione, a sylwetka luźna, odchylona lekko do tyłu przy siedzeniu, oddech wolniejszy i głebszy.
Rozmowa:
* Asociacja - Duża i częsta gestykulacja, częsta zmiana submodalności, podążanie.
* Dysociacja - Mowa ciała sbardzo spokojna i statyczna
Eye Patterns
* Patrzy w górę na prawo - Przypomina obrazy
* Patrzy w góre na lewo - Tworzy obrazy
* Patrzy na prawo - Przypomina dźwieki
* Patrzy na lewo - Tworzy dźwięki
* Patrzy w dół na prawo - Dialog wewnętrzny
* Patrzy w dół na lewo - Odtwarza emocje, kinestetyka
Kłamstwo
Gdy kłamiemy jesteśmy niespójni i podświadomość krzyczy - Ktoś tu robi mnie w konia! dając przy tym bardzo wyraźne oznaki widoczne w pierwszych milisekundach reakcji. Jakie?
Swędzenie - Desmond Morris wykazywał, że kłamstwo często powoduje swędzenie w delikatnych tkankach szyi i osoba musi się podrapać. Powiększone ciśnienie krwi przez kłamstwo powoduje pocenie się, często występuje to na szyi.
Zakrywanie ust - Nie, gdy ktoś ma nawyk lub gdy wyraża taki sposób gestykulacji, lecz gdy na ledwie chwile przy wypowiadaniu stwierdzenia zakrywa usta, ponieważ podświadomość nie chce dopuścić do niespójności poprzez zakrycie ust - Reakcja ta jest zupełnie naturalna.
zakrywanie/pocieranie oka - Gdy kłamiemy to podświadomie nie chcemy patrzeć na osobę, którą okłamujemy - Częste u mężczyzn, rzadsze u kobiet.
Unikanie spojrzenia - Często osoby nieśmiałe odwracają wzrok, przez co oskarżane są o kłamstwo, jednak jeżeli znamy kogoś dłużej niż chodź by dzień to z łatwością zweryfikujemy czy unikanie wzroku w konkretnej sytuacji jest wynikiem nieśmiałości, czy kłamstwa.
Pauza - Gdy przy prostym pytaniu widoczne jest zawahanie i charakterystyczna pauza jest to dość charakterystyczna oznaka.
Eye Patterns - Potężne narzędzie dające wielkie możliwości.
Podświadomość jest ZAWSZE spójna i gdy świadomie chcemy kogoś zrobić w bambuko to nasza podświadomość i tak będzie robić swoje więc gdy zadajemy pytanie to przez minimalny, ledwie zauważalny odstęp czasu nasz rozmówca jak na talerzu poda nam odpowiednie sygnały, wystarczy je zacząć zauważać.
Pamiętaj że wrażliwość sensoryczna oparta jest o wnikliwą obserwację szeregu zaleźności wystepujących w komunikacji a zauważanie tych zależności wymaga ćwiczeń i wnikliwej obserwacji, chyba ze chcesz bawić się w w psychologie i stwierdził bys że jeżeli ktoś ma skrzyżowane ręce to znak że jest na "Nie", ale może mu poprostu jest zimno?
Pomysl nad tym i zauważaj więcej bo do obserwacji jest naprawdę wiele, a ten dział zostawiam całakowicie otwartym na to co jeszcze tam sie kryje.
Fragment artykulu dr Witkowskiego na temat kłamstwa.
''Mikroekspresja to wyraz twarzy wyrażający prawdziwą przeżywaną w danym momencie emocję, a pojawiający się, gdy kłamiemy. Na przykład kiedy o filmie, który wcale nam się nie podobał mówimy, że był świetny, na ułamek chwili (poniżej czwartej części sekundy, czyli 25 milisekund) pojawia się na naszej twarzy grymas wyrażający to, co rzeczywiście myślimy, a co chcielibyśmy ukryć.''
''Warto zapamiętać, że autentyczne, nie udawane emocje widoczne są po obu stronach twarzy jednocześnie. Normalnie obie strony twarzy powinny więc smucić się lub cieszyć jednakowo. Człowiek uśmiechający się fałszywie, uśmiecha się tylko połową twarzy. Ma uśmiech taki jak u fotografa, lekko asymetryczny - pokazują badania z użyciem zdjęć montowanych z połówek twarzy tego samego człowieka” – wyjaśnia Witkowski.
Innych ważnych wskazówek dostarczają nam mięśnie twarzy naszego rozmówcy. Mięśnie te można podzielić na "wiarygodne" i "niewiarygodne". Ruchem mięśni "wiarygodnych" steruje m.in. układ wegetatywny, nad którym nie jesteśmy w stanie sprawować kontroli (należy do nich np. wiele mięśni zawiadujących brwiami i kącikami ust). ''
''Obserwacja mowy ciała bywa bardzo trudna. Dlatego łatwiej jest wykrywać kłamstwo np. metodą pytań, stawianych w różnym kontekście.
Kiedy na przykład nasza koleżanka twierdzi, że nie potrafi kłamać, a my mamy powody, aby jej nie wierzyć, możemy stworzyć jej warunki do pochwalenia się zdolnościami oszukiwania i zmienić temat rozmowy - na aktorstwo albo na sztuczki stosowane podczas przechodzenia kontroli celnej.
„Warto także zwrócić uwagę na długość wypowiedzi. Wypowiedzi kłamliwe są krótsze od prawdziwych i zawierają mniejszą ilość szczegółów, opisów ludzi i zdarzeń. Charakterystyczna jest w nich skłonność do generalizowania: występują w nich częściej wyrazy takie jak +nigdy+, +zawsze+, +wszyscy+, + nikt+, +nigdy+. Pojawiają się słowa mające upewnić rozmówce, takie jak np. +prawda+, +naprawdę+, +z pewnością+” – zwraca uwagę Witkowski.''