- Niezniszczalna pewnosc siebie
#1
(Z gory przepraszam za brak polskich znakow, postaram sie jaknajszybciej wszystko wyedytowac)

Przynajmniej wiekszosc osob, jesli nie wszyscy maja tutaj z ta pewnoscia siebie problem. Jej brak moze byc przyczyna fobii i dlatego postanowilam stworzyc ten temat - zeby dzielic sie pomyslami, wlasnymi sposobami, tym co wiemy sami albo gdzies znalezlismy o tym jak ja podnosic i budowac. Zachecam do dzielenia sie ciekawymi materialami i dyskusji, jednak nie beda mile widziane komentarze, ze to kolejny nic nie wnoszacy temat albo nie poparte sensownie komentarze, ze jakies sposoby sa durne i nie dzialaja. Jesli komus wygodnie w swojej piwnicy zamiast robic cokolwiek oczywiscie to szanuje ale nie trzeba wpychac do niej innych. Jestesmy tu, zeby sobie pomagac, motywujmy sie a nie demotywujmy, u kogos moze sie cos nie sprawdzic a u kogos innego wlasnie podziala. 

Ze praca nad samoocena przynosi efekty i ze mozna ja zmienic zdaje sobie sprawe chyba kazdy. Jesli ktos zwraca na to uwage na pewno zauwazyl u siebie, ze subiektywne postrzeganie siebie moze sie zmieniac pod wzgledem roznych czynnikow i sytuacji zyciowych. Mozna tez zaobserwowac to na innych, ze jesli ktos zdobywa wyksztalcenie i czuje sie kompetentny w jakiejs dziedzinie czy awansuje i zaczyna lepiej zarabiac, popracuje nad swoim wygladem i staje sie bardziej atrakcyjny - automatycznie taka osoba potrafi stac sie siebie pewniejsza. Za to pod wplywem negatywnych doswiadczen zyciowych, czy toksycznych relacji i zwiazkow samoocena potrafi drastycznie spasc w dol. Czasem sa to czynniki na ktore wplynac sami nie mozemy ale sa i rzeczy nad ktorymi mozna pracowac i samodzielnie ta samoocene ksztaltowac, przynajmniej w pewnym stopniu i na pewno warto.

Do skutkow niskiej samooceny mozna wliczyc np. pesymizm, kompleksy, poczucie wstydu, beznadziejnosci, trudnosci w podejmowaniu decyjji, wyzwan czy wycofanie wiec nie jest to nic fajnego. Za to osoba pewniejsza siebie jest bardziej optymistyczna, odwazniejsza, lepiej czuje sie w srod ludzi bo nie towarzyszy jej uczucie wstydu, bycia gorszym, leku przed ocena itd., itd... Od pewnosci siebie zalezy tez w sporym stopniu powodzenie w relacjach damsko-meskich czy karierze. Warto odroznic prawdziwa pewnosc siebie od arogancji i patrzenia na innych z gory albo wykreowanej powloki pod ktora nic wartosciowego sie nie kryje. Ktos kto faktycznie jest pewny siebie nie musi sobie udawadniac, ze od innych jest lepszy ani nie musi tworzyc jakiegos alter ego. Zanim jednak osoba z niska samoocena stanie sie na prawde pewna siebie moze wlasnie bedzie musiala sprawdzic swoje mozliwosci, sprostac jakims swoim albo spolecznym oczekiwaniom, moze czasem bedzie musiala udawac i probowac byc pewna siebie pomimo poczucia niepewnosci i leku.

Pewnosc siebie jest zlozona i mozna wyroznic jej 3 poziomy:
- zewnetrzna pewnosc siebie (glos, gesty, mimika, energia - co widza inni)
- lifestyle (Skad czerpiemy pewnosc siebie?: nasze talenty, zainteresowania, kariera, relacje z innymi, stan ciala)
- gleboka pewnosc siebie (wlasne postrzeganie siebie; jak bardzo kocham siebie?)
Kazdy element jest wazny i nad kazdym mozemy pracowac, a najlepiej nad wszystkimi rownolegle. 
(https://www.youtube.com/watch?v=EC7juub8FoI)

Zzewnetrzna pewnosc siebie mozna zmienic praktycznie w momencie, warto popracowac nad tym, zeby wypowiadac sie w sposob asertywny i pewny siebie, nie byc sztywnym, utrzymywac otwarta postawe ciala, usmiechac sie - wtedy jestesmy odbierani jako pewne siebie osoby i tez automatycznie zaczynamy pewniej siebie sie czuc. Np. u osoby ktora siedzac kuli sie i garbi juz po chwili wydzielaj sie hormony podobne jak w sytuacji autentycznego zagrozenia, osoba o otwartej postawie sprawia wrazenie otwartej, osoba usmiechnieta bedzie czuc sie weselej, nawet jesli to bedzie usmiech sztuczny i wymuszony.

Lifestyle to rzecz chyba oczywista i wazniejsza bo w duzym stopniu od tego moze zalezec nasze postrzeganie siebie. Warto skupic sie na tym co lubimy i czego chcemy ale zeby nie byla to jedna rzecz, a najlepiej kilka. Tak samo wplywa one na to jak postrzegaja nas inni ale przede wszystkim moze stanowic solidny fundament do budowania zdrowej samooceny i osobiscie mysle, ze praca nad ta sfera jest znacznie bardziej efektywna.

Gleboka pewnosc siebie jest najistotniejsza ale najmniej widoczna zzewnatrz. Jesli ja mamy nie musimy przejmowac sie tym jak jestesmy postrzegani z zewnatrz, czy mamy jakies godne uwagi zainteresowania, przyjaciol, urode, czy nie (lifestyle) ale wciaz ta pewnosc siebie mozemy miec na wysokim poziomie bo jest od tych zewnetrzych czynnikow niezalezna. Dla kogos kto ma samoocene na prawde niska jest to chyba najtrudniejsze ale mozna np. stosowac afirmacje, zaczac doceniac swoje zalety i nauczyc sie doceniac siebie. Taka pewnosc siebie jest najwazniejsza bo jest trwala, nie wplyna na nia zyciowe niepowodzenia. Mozemy sie kochac i byc przekonanymi o swojej wysokiej wartosci chocbysmy stracili zdrowie, prace czy partnera/ke. Ponizej na czym sie skupic by zbudowac taka trwala, gleboka pewnoscia siebie.

Filary wewnetrznej pewnosci siebie:
- samoswiadomosc (swiadomosc potrzeb, odczowanych emocji i uczuc)
- samoakceptacja (akceptacja calego siebie ze wszystkimi zaletami i wadami)
- zadowolenie z siebie (znajomosc dobrych stron)
- poczucie wartosci (dla samego siebie)
- zaufanie do siebie (ze dzialania i decyzje, ktore podejmuje sa dobre)
- wiara w siebie (swiadomosc swoich mocnych stron, kompetencji)
- pozytywne nastawienie (zachowanie akceptacji, entuzjazmu, energii)
- poczucie odpowiedzialnosci za wlasne zycie (i tego, ze mamy nad nim kontrole)
(https://www.focus.pl/artykul/8-filarow-w...sci-siebie)

Tak juz od siebie:
Warto wylapywac plapki i zle nawyki mysleniowe, w ktore popadamy. Nie uzalac sie nad soba ale zdac sobie sprawe skad negatywne emocje pochodza i co mozna z tym zrobic, nauczyc sie zaakceptowac rzeczy, ktorych nie mozemy zmienic, zmieniac stopniowo te, ktore mozemy, doceniac siebie, swoje zalety i znac swoja wartosc, szanowac siebie, starac sie myslec pozytywnie i pamietac, ze to od nas zalezy nasze zycie. Mozemy miec do czynienia z wampirami energetycznymi, ludzmi, ktorzy chca zanizyc nasza samoocene, zeby np. podbudowac swoja i musimy sie na to uodpornic, nie brac tego do siebie a najlepiej w ogole tego typu ludzi unikac i otaczac sie tymi, przy ktorych mozemy byc pewni siebie i ktorzy sprawiaja, ze tak sie wlasnie czujemy. Nie mozemy tez uniknac ludzi pesymistycznych, ktorzy beda narzekac na wszystko, demotywowac, zniechecac, mowic, ze cos nie warto, ze cos jest niemozliwe, ktorzy w nas nie wierza itd., i trzeba uwazac bo mozna zaczac myslec tak samo, zaczac sie utwierdzac w poczuciu beznadziejnosci, braku kontroli nad roznymi sprawami i tego, ze czegos nie mozemy, nie damy rady, nie jestesmy warci itd. Szczegolnie wtedy trzeba zachowywac pozytywne myslenie, motywacje, pamietac o wlasnej wartosci, zaletach i kompetencjach. A pomoc moga nam w tym afirmacje. (Tutaj pare przykladowych: https://psychologiazycia.com/afirmacja-p...a-sukcesu/ ale warto wymyslic sobie wlasne). Polecam je sobie jak ja spisac sobie na kartce, zeby moc do nich czasem zajrzec i sobie przypomniec.
Na razie to tyle, mam nadzieje, ze znajde kiedys czas i bedzie ciag dalszy bo nie napisalam wszystkiego co chcialam, no niestety     :Uśmiecha się dziwnie:
Skąd te krechy czarne, tak czarne,
Potężne krechy,
Czarne jak spopielonych żuków garść?
- Mery Spolsky

[-] 12 użytkowników polubił(o) wpis Placebo:
  • Empty box, anonimowy_kuba, yoga.cat, damiandamianfb, Diux, mardybum, Dion, BeAloof, Leoooo, rlip, Acj, bajka
Odpisz

[-]
Brak dostępu



Niestety nie masz dostępu do postów w tym dziale. Zarejestruj lub zaloguj się, żeby zobaczyć resztę postów.




PhobiaSocialis.pl

Forum dla cierpiących na fobię społeczną (lęk społeczny, chorobliwa nieśmiałość, osobowość unikająca, hikikomori). Znajdziesz tu pomoc, informacje i porady, oraz poznasz podobnych ludzi, którzy zrozumieją twoje problemy! Pamiętaj, że nie jesteś sam(a)!

This forum uses Lukasz Tkacz MyBB addons.