19 Lut 2009, Czw 11:50, PID: 125877
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20 Lut 2009, Pią 23:03 przez Sosen.)
Historia modeli poznawczych
Fobia społeczna po raz pierwszy została uznana za odrębną kategorię diagnostyczną w trzecim wydaniu Podręcznika diagnostycznego i statystycznego zaburzeń psychicznych i dopiero od tego czasu rozpoczęto badania nad zaburzeniem zdefiniowanym za pomocą tych konkretnych kryteriów diagnostycznych. Teoretyczne konceptualizacje fobii społecznej zostały w dużym stopniu ustalone dzięki badaniom pokrewnych konstruktów, takich jak: nieśmiałość, lęk wobec osób płci przeciwnej(lęk heterospołeczny), obawy przed komunikacją, trema, lęk przed wypowiadaniem się oraz subkliniczny lęk społeczny. Takie konstrukty uznaje się zazwyczaj za jakościowo zbliżone do fobii społecznej, gdyż różnią się przede wszystkim pod względem ostrości i zakresu związanych z nią dysfunkcji. W czasie kiedy fobia społeczna została umieszczona w klasyfikacji DSM-III, dominujące teoretyczne poglądy na temat źródła i terapii lęku społecznego odzwierciedlały: (1) klasyczny model warunkowania, zakładający, że lęk społeczny może się rozwinąć w wyniku epizodu traumatycznego warunkowania, w którym bodźce społeczne kojarzyły się ze zdarzeniem awersyjnym; (2) model deficytu umiejętności społecznych, zakładający, że lęk społeczny jest konsekwencją niepożądanych społecznych doświadczeń wynikających z nieodpowiedniego repertuaru umiejętności społecznych; (3) podejście poznawcze, wychodzące z założenia, że dysfunkcjonalne przekonania i nieprzystosowawcze procesy myślowe pośredniczą w rozwoju lęku społecznego. Terapie związane z tymi modelami obejmują cały zakres działań, począwszy od treningu relaksacji i systematycznego odwrażliwiania(na bazie klasycznego modelu warunkowania), po trening umiejętności społecznych(oparty na podejściu deficytu umiejętności) i modyfikacji zniekształceń poznawczych(oparty na podejściu poznawczym).
Zebrane wówczas dowody sugerowały co prawda , iż każda z trzech terapii może skutecznie zmniejszać lęk społeczny, wydawało się jednak, że teorie poznawcze mogą pełniej wytłumaczyć lęk społeczny niż model klasycznego warunkowania czy deficytu umiejętności. Jak przyjmuje Leary zarówno model klasycznego warunkowania, jak i deficytu umiejętności można wyjaśnić za pomocą podejścia poznawczego – przy założeniu, że czynniki poznawcze pośredniczą w rozwoju lęku społecznego poprzez sytuacje klasycznego warunkowania lub deficytu umiejętności, jak również poprzez poprawę uzyskaną dzięki terapii opartej na tych modelach. Z przeprowadzonych badań wynika, że ani sytuacje klasycznego warunkowania, ani brak umiejętności społecznych nie stanowią warunku koniecznego ani wystarczającego, by wyjaśnić rozwój nadmiernego lęku społecznego. Umożliwiając zrozumienie natury i terapii fobii społecznej, teorie poznawcze uzyskały dominujący status. Na ich podstawie rozwinęła się bogata literatura dotycząca interesującej nas dziedziny.
MODEL CLARK'A I WELLS'A.
Poznawczy model fobii społecznej stworzony przez Clarka i Wellsa jest szczególnie przydatny w zrozumieniu problemu lęku społecznego i mechanizmów podtrzymujących to zaburzenie. Bardzo duża część badaczy i klinicystów odwołuje się w swoich pracach do tego modelu; są to między innymi: Pineles, Coles, Turk, Heimberg, Stangier, Heidenreich, Schermelleh-Engel, Hackmann, Surway, Clark. Traktując ten model jako podstawę teoretyczną, weryfikują oni w przeprowadzanych badaniach jego poszczególne tezy, przyczyniając się tym samym do jego rozwoju.
Stworzenie opisywanego poniżej modelu wiązało się z próbą wyjaśnienia problemu uporczywości fobii społecznej. W zaburzeniach lękowych unikanie zagrażających bodźców jest głównym elementem podtrzymującym problem i wpływającym na trwałość lęku. Pacjenci cierpiący na fobię społeczną zdecydowanie częściej uczestniczą w stresogennych sytuacjach niż na przykład osoby bojące się pająków czy węży. Powstaje więc pytanie: dlaczego — mimo w miarę systematycznego kontaktu z bodźcem zagrażającym, czyli udziałem w życiu społecznym — fobia nadal trwa i może się utrzymywać bez leczenia całe życie? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć Clark i Wells
Zgodnie z ich teorią osoby cierpiące na fobię społeczną charakteryzuje wiele dysfunkcjonalnych przekonań: o sobie — na przykład „Jestem nudny”; o innych — na przykład „Gdyby wiedzieli, jaki jestem naprawdę, odrzuciliby mnie”; o świecie społecznym — na przykład „Jeśli ktoś nie okazuje, że mnie lubi, to znaczy, że mnie nie lubi” lub o wymaganych standardach, dotyczących publicznych wystąpień — na przykład „Nigdy nie mogę pokazać, że mam tremę, muszę to zrobić perfekcyjnie”. Zasady te ukształtowały się prawdopodobnie na podstawie wcześniejszych doświadczeń i czynników genetycznych, a aktywizują się w zetknięciu z sytuacjami społecznymi. Uaktywnienie tego rodzaju przekonań powoduje, że osoba spostrzega sytuację społeczną jako zagrażającą, czyli taką, w której, w jej przekonaniu, zachowa się w sposób kompromitujący, a to wywoła negatywne konsekwencje interpersonalne. Zdaniem Clarka i Wellsa wspomniana aktywizacja prowadzi do uruchomienia tak zwanego „programu lękowego”, przejawiającego się w aspektach poznawczych, afektywnych, somatycznych i behawioralnych.
Mechanizmy podtrzymujące fobię społeczną
w modelu Clarka i Wellsa.
Mechanizmy wpływające na utrzymywanie się ęku społecznego można podzielić na kilka powiązanych
ze sobą elementów. Pierwszy dotyczy przeniesienia uwagi osoby odczuwającej lęk (ocena zagrożenia w sytuacji społecznej prowadzi do zmiany uwagi z zewnątrz do wewnątrz). Człowiek cierpiący na fobię zaczyna intensywnie się koncentrować na pojawiających się wrażeniach i doznaniach ze strony ciała (samoobserwacja), nie zauważając tego, co faktycznie się dzieje w sytuacji społecznej. Takie interoceptywne informacje są następnie wykorzystywane do negatywnego wnioskowania o tym, co inni o nim myślą, czyli pojawiają się wyobrażenia, w których osoba patrzy na siebie z punktu widzenia obserwatora z zewnątrz, przyjmując tak zwaną „perspektywę obserwatora” . W konsekwencji taka świadomość swoich wewnętrznych doznań, emocji i wyobrażeń powoduje nasilenie i podtrzymanie lęku w sytuacji społecznej. Drugim składnikiem są zachowania zabezpieczające, które mają służyć zmniejszeniu zagrożenia społecznego i zapobiegnięciu możliwym katastrofom. W rzeczywistości zachowania te (np. unikanie sytuacji społecznych, kontaktu wzrokowego czy też cenzurowanie wszystkiego, co się mówi) powodują odwrotny skutek, uniemożliwiając zakwestionowanie i zmianę dysfunkcyjnych przekonań. Powiększają one również liczbę objawów somatycznych wtórnie
podtrzymujących lęk. Ponadto niektóre zachowania zabezpieczające sprawiają, że osoba z fobią wydaje się wycofana i nieprzyjazna, a to może wywołać wobec niej negatywną reakcję innych ludzi. Trzeci element dotyczy przetwarzania informacji przez osobę z fobią przed wydarzeniem społecznym
i po wydarzeniu. Zdaniem Clarka i Wellsa osoby cierpiące na fobię społeczną mają skłonność
do szczegółowego, selektywnego analizowania zarówno tego, co może się wydarzyć w sytuacji społecznej, jak i tego, co już się wydarzyło. Selektywne przetwarzanie obrazów z przeszłości i wyszukiwanie porażek z minionych sytuacji społecznych podtrzymuje te negatywne obrazy, przyczyniając się do wzmocnienia wspomnianych już dysfunkcyjnych przekonań i założeń na temat siebie, innych i świata.
[Obrazek: model.JPG]
Źródło
Zapraszam do lektury.
Fobia społeczna po raz pierwszy została uznana za odrębną kategorię diagnostyczną w trzecim wydaniu Podręcznika diagnostycznego i statystycznego zaburzeń psychicznych i dopiero od tego czasu rozpoczęto badania nad zaburzeniem zdefiniowanym za pomocą tych konkretnych kryteriów diagnostycznych. Teoretyczne konceptualizacje fobii społecznej zostały w dużym stopniu ustalone dzięki badaniom pokrewnych konstruktów, takich jak: nieśmiałość, lęk wobec osób płci przeciwnej(lęk heterospołeczny), obawy przed komunikacją, trema, lęk przed wypowiadaniem się oraz subkliniczny lęk społeczny. Takie konstrukty uznaje się zazwyczaj za jakościowo zbliżone do fobii społecznej, gdyż różnią się przede wszystkim pod względem ostrości i zakresu związanych z nią dysfunkcji. W czasie kiedy fobia społeczna została umieszczona w klasyfikacji DSM-III, dominujące teoretyczne poglądy na temat źródła i terapii lęku społecznego odzwierciedlały: (1) klasyczny model warunkowania, zakładający, że lęk społeczny może się rozwinąć w wyniku epizodu traumatycznego warunkowania, w którym bodźce społeczne kojarzyły się ze zdarzeniem awersyjnym; (2) model deficytu umiejętności społecznych, zakładający, że lęk społeczny jest konsekwencją niepożądanych społecznych doświadczeń wynikających z nieodpowiedniego repertuaru umiejętności społecznych; (3) podejście poznawcze, wychodzące z założenia, że dysfunkcjonalne przekonania i nieprzystosowawcze procesy myślowe pośredniczą w rozwoju lęku społecznego. Terapie związane z tymi modelami obejmują cały zakres działań, począwszy od treningu relaksacji i systematycznego odwrażliwiania(na bazie klasycznego modelu warunkowania), po trening umiejętności społecznych(oparty na podejściu deficytu umiejętności) i modyfikacji zniekształceń poznawczych(oparty na podejściu poznawczym).
Zebrane wówczas dowody sugerowały co prawda , iż każda z trzech terapii może skutecznie zmniejszać lęk społeczny, wydawało się jednak, że teorie poznawcze mogą pełniej wytłumaczyć lęk społeczny niż model klasycznego warunkowania czy deficytu umiejętności. Jak przyjmuje Leary zarówno model klasycznego warunkowania, jak i deficytu umiejętności można wyjaśnić za pomocą podejścia poznawczego – przy założeniu, że czynniki poznawcze pośredniczą w rozwoju lęku społecznego poprzez sytuacje klasycznego warunkowania lub deficytu umiejętności, jak również poprzez poprawę uzyskaną dzięki terapii opartej na tych modelach. Z przeprowadzonych badań wynika, że ani sytuacje klasycznego warunkowania, ani brak umiejętności społecznych nie stanowią warunku koniecznego ani wystarczającego, by wyjaśnić rozwój nadmiernego lęku społecznego. Umożliwiając zrozumienie natury i terapii fobii społecznej, teorie poznawcze uzyskały dominujący status. Na ich podstawie rozwinęła się bogata literatura dotycząca interesującej nas dziedziny.
MODEL CLARK'A I WELLS'A.
Poznawczy model fobii społecznej stworzony przez Clarka i Wellsa jest szczególnie przydatny w zrozumieniu problemu lęku społecznego i mechanizmów podtrzymujących to zaburzenie. Bardzo duża część badaczy i klinicystów odwołuje się w swoich pracach do tego modelu; są to między innymi: Pineles, Coles, Turk, Heimberg, Stangier, Heidenreich, Schermelleh-Engel, Hackmann, Surway, Clark. Traktując ten model jako podstawę teoretyczną, weryfikują oni w przeprowadzanych badaniach jego poszczególne tezy, przyczyniając się tym samym do jego rozwoju.
Stworzenie opisywanego poniżej modelu wiązało się z próbą wyjaśnienia problemu uporczywości fobii społecznej. W zaburzeniach lękowych unikanie zagrażających bodźców jest głównym elementem podtrzymującym problem i wpływającym na trwałość lęku. Pacjenci cierpiący na fobię społeczną zdecydowanie częściej uczestniczą w stresogennych sytuacjach niż na przykład osoby bojące się pająków czy węży. Powstaje więc pytanie: dlaczego — mimo w miarę systematycznego kontaktu z bodźcem zagrażającym, czyli udziałem w życiu społecznym — fobia nadal trwa i może się utrzymywać bez leczenia całe życie? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć Clark i Wells
Zgodnie z ich teorią osoby cierpiące na fobię społeczną charakteryzuje wiele dysfunkcjonalnych przekonań: o sobie — na przykład „Jestem nudny”; o innych — na przykład „Gdyby wiedzieli, jaki jestem naprawdę, odrzuciliby mnie”; o świecie społecznym — na przykład „Jeśli ktoś nie okazuje, że mnie lubi, to znaczy, że mnie nie lubi” lub o wymaganych standardach, dotyczących publicznych wystąpień — na przykład „Nigdy nie mogę pokazać, że mam tremę, muszę to zrobić perfekcyjnie”. Zasady te ukształtowały się prawdopodobnie na podstawie wcześniejszych doświadczeń i czynników genetycznych, a aktywizują się w zetknięciu z sytuacjami społecznymi. Uaktywnienie tego rodzaju przekonań powoduje, że osoba spostrzega sytuację społeczną jako zagrażającą, czyli taką, w której, w jej przekonaniu, zachowa się w sposób kompromitujący, a to wywoła negatywne konsekwencje interpersonalne. Zdaniem Clarka i Wellsa wspomniana aktywizacja prowadzi do uruchomienia tak zwanego „programu lękowego”, przejawiającego się w aspektach poznawczych, afektywnych, somatycznych i behawioralnych.
Mechanizmy podtrzymujące fobię społeczną
w modelu Clarka i Wellsa.
Mechanizmy wpływające na utrzymywanie się ęku społecznego można podzielić na kilka powiązanych
ze sobą elementów. Pierwszy dotyczy przeniesienia uwagi osoby odczuwającej lęk (ocena zagrożenia w sytuacji społecznej prowadzi do zmiany uwagi z zewnątrz do wewnątrz). Człowiek cierpiący na fobię zaczyna intensywnie się koncentrować na pojawiających się wrażeniach i doznaniach ze strony ciała (samoobserwacja), nie zauważając tego, co faktycznie się dzieje w sytuacji społecznej. Takie interoceptywne informacje są następnie wykorzystywane do negatywnego wnioskowania o tym, co inni o nim myślą, czyli pojawiają się wyobrażenia, w których osoba patrzy na siebie z punktu widzenia obserwatora z zewnątrz, przyjmując tak zwaną „perspektywę obserwatora” . W konsekwencji taka świadomość swoich wewnętrznych doznań, emocji i wyobrażeń powoduje nasilenie i podtrzymanie lęku w sytuacji społecznej. Drugim składnikiem są zachowania zabezpieczające, które mają służyć zmniejszeniu zagrożenia społecznego i zapobiegnięciu możliwym katastrofom. W rzeczywistości zachowania te (np. unikanie sytuacji społecznych, kontaktu wzrokowego czy też cenzurowanie wszystkiego, co się mówi) powodują odwrotny skutek, uniemożliwiając zakwestionowanie i zmianę dysfunkcyjnych przekonań. Powiększają one również liczbę objawów somatycznych wtórnie
podtrzymujących lęk. Ponadto niektóre zachowania zabezpieczające sprawiają, że osoba z fobią wydaje się wycofana i nieprzyjazna, a to może wywołać wobec niej negatywną reakcję innych ludzi. Trzeci element dotyczy przetwarzania informacji przez osobę z fobią przed wydarzeniem społecznym
i po wydarzeniu. Zdaniem Clarka i Wellsa osoby cierpiące na fobię społeczną mają skłonność
do szczegółowego, selektywnego analizowania zarówno tego, co może się wydarzyć w sytuacji społecznej, jak i tego, co już się wydarzyło. Selektywne przetwarzanie obrazów z przeszłości i wyszukiwanie porażek z minionych sytuacji społecznych podtrzymuje te negatywne obrazy, przyczyniając się do wzmocnienia wspomnianych już dysfunkcyjnych przekonań i założeń na temat siebie, innych i świata.
[Obrazek: model.JPG]
Źródło
Zapraszam do lektury.